måndag 21 september 2009

Just måndagar

Måndagar är klena bloggdagar. Hinner bara hem från jobbet och laga mat innan jag ska iväg på kören och sen är det kväller när jag kommer hem.

Jag mår så bra av att sjunga. När jag kom dit hade jag lite ont och var lite mer böjd i ryggen än vad som är bra. Jag har lite svårt att få tillräckligt med luft då nämligen. Inte så att jag håller på och dö eller något men det är ju bra att ha luft när man ska sjunga. Lite låg blir jag också, känner mig obekväm. Men på något märkligt sätt försvann det när vi sjungit en stund. Så härligt! Och så jättekul att sjunga. Inte låter det bra alla gånger innan vi lärt oss alla våra stämmor men det är kul ändå. Och vi sjunger Viva la vida med Coldplay och den kommer bli magnifik när den sitter. Vi sopraner sjunger Ha ha ha ha i introt. 6 takter med samma ton och sen 2 till. De andra stämmorna sjunger inte alls samma som oss, vare sig toner eller takter och det låter så häftigt! Redan.

Har inte läst klart Shantaram än, den är bra men den är tjock. Och det går lite sakta med läsandet just nu. Så nu ska jag sticka emellan med bokcirkelboken annars blir det så trist när vi träffas nästa gång.

Over and out!

9 kommentarer:

  1. Det låter så himla roligt att sjunga i kör!
    Jag skulle vilja men vågar inte, för jag är ingen sångare direkt. Men jag skulle kunna tänka mig att ta sånglektioner för att såsmåningom platsa i en kör.

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det skoj att sjunga. Det ger så mycket energi och glada skratt. Jag sjunger på tisdagar.
    Shantaram tycker jag kunde varit hälften så tjock. Tyckte sådär, vissa avsnitt var bra andra njae. Vad läser ni för bokcirkelbok? Vi läser en halv gul sol.

    SvaraRadera
  3. Nilla: Jag var som du tills för några år sen. Då gick jag i "körskola" som det hette med något folkbildningsförbund. Typ ABF eller Folkuniversitetet och vad de heter. Det gav mig lite mod. Sen är det så att kören jag sjunger i är jättestor vilket innebär att just min röst inte är viktig så det gör inte så mycket om det inte är hundra alla gånger. Leta upp något, gör det!

    Kersti: Jag tycker Shantaram är bra, men det är ingen slukarbok precis. Men jag gillar hans filosofiska utläggningar. Egentligen är handlingen ganska underordnad. Vi ska läsa en deckare, vad den nu hette. Honungsfällan tror jag. En halv gul sol läste vi förra året!

    SvaraRadera
  4. Jag sjöng i kyrkokören under några år när jag var liten. Från jag var 9 till 12 kanske eller så var jag lite äldre. Just det här med de olika stämmorna lät faktiskt riktigt vackert när det ekade i kyrkan under till exempel julkonserten. Ofta sjöng vi inte heller samma melodi men det passade ändå ihop. Den enda nackdelen var de här hemska klänningarna vi var tvungna att ha på oss när det var gudstjänst eller konsert.
    Det är nog den enda kör jag sjungit i. Men en egen sångpedagog hyrde skolan faktiskt in till mig när jag gick i högstadiet. Det var lite häftigt.

    SvaraRadera
  5. Men du hinner vä läsa min blogg?

    SvaraRadera
  6. Fler bokcirkelfrågor. Hur väljer ni böcker? Gör ni det tillsammans eller turas ni om? Hur ofta träffas ni och har ni någon som för ordet när ni talar om boken ni läst? Det blev många frågor. Men jag är så nyfiken på hur andra gör, på att få nya idéer och infallsvinklar.

    SvaraRadera
  7. Det är verkligen som att andas in livsluft när man sjunger. En liten trudelutt gör mig alltid gladare, det går definitivt inte att sura och tralla samtidigt. Sjöng i kör tidigare - så roligt när man väl hade släpat sig dit!

    SvaraRadera
  8. Men Mea då, då måste du ju sjunga jättebra!

    Barregren: Jadå, emellan varven så hinner jag.

    Kersti: Vi är ungefär tio stycken och träffas en gång i månaden hos varandra. Den vi är hos bestämmer vilken bok vi ska läsa och beställer även. Det innebär att det blir definitivt böcker som jag inte skulle läst annars, tex är inte deckare min favorittyp av bok. En är med i en religiös sekt och det märks på hennes bokval. Vi är inte så jätteseriösa när vi diskuterar boken på träffen efter, vi pratar i tur och ordning om vad vi tyckte. Eller så blir det en diskussion om vissa saker, det är lite olika.

    Speja: Ja, det är nästan nödvändigt att sjunga ibland. Som när man cyklar fort i en nedförsbacke, då bara måste man sjunga!

    SvaraRadera
  9. Vi är sex stycken och bestämmer tillsammans vad vi ska läsa till nästa gång. Vi är två som läser mycket så ibland är det svårt att hitta en bok som ingen av oss har läst. Vi träffas ungefär var sjätte vecka. vårat prat blir också lite olika seriöst.

    SvaraRadera