tisdag 1 september 2009

Dilemma

Har fått en vänförfrågan på Facebook. En dam i min egen ålder, runt ansikte och grått hår. Ett ganska vanligt förnamn och inget ovanligt efternamn. Inga gemensamma vänner. Inget bifogat meddelande. Vem är hon? Jag har ingen som helst aning, inga klockor ringer. Och vad gör jag då? Skickar ett meddelande och frågar? Tänk om det är någon jag känt tidigare som liksom blivit gammal på något märkligt sett. Någon jag borde veta vem det är? Någon som blir dödligt sårad av att jag inte ser sjuttonåringen i henne? För hon är väl som jag, känner sig lika ung som förut, det är bara utanverket som är lite bedagat.

Det är ett dilemma fast jag för många år sen bestämde mig för att alltid erkänna när jag inte känner igen folk. Det lönar sig inte i längden att försöka mörka och förtvivlat leta ledtrådar till vem personen är. Så jag säger det direkt, de där första 20 sekunderna man har på sig innan det gått för långt och blivit försent. Innan det blir pinsamt på riktigt för att man har låtsas.

På jobbet är det lättare, där vet folk att "alla" känner mig men att jag inte kan känna alla. Och där går det att komma undan med andra metoder som att fråga Vad är det du heter i efternamn nu igen? Får jag höra det så vet jag förnamnet, eller tvärtom. Fast det vanligaste är nog att jag frågar rakt.

Så, nu ska jag fundera över den lilla damen med sitt runda ansikte.

7 kommentarer:

  1. Jag fick en vänförfrågan från en man som jag inte kände igen. Så jag frågade. Han svarade lite sårat att vi hade ju gått UGL ihop. För inte så länge sen. Vi var ju soulmates. ja visst ja. Det hade jag glömt. Nu finns han på facebook. Runda ansiktet kan du väl lägga till och sedan klura. Det går ju alltid att ta bort dem igen.

    SvaraRadera
  2. Jag gjorde det. Och nu vet jag vem det är! Ser den lilla vinklingen av munnen som är välbekant. En tjej jag jobbade och festade med i tjugoåren. Undrar om jag är lika förändrad.

    SvaraRadera
  3. Det är INTE jag Maj-jag har ju färgat bort det grå...

    SvaraRadera
  4. Sånt händer mig hela tiden. Det är smällar man får ta. Fråga vem hon är vetja! Hon glömmer säkert själv ibland.

    SvaraRadera
  5. Jag kom på det. Tur var väl det. Och nu ska vi träffas den 23e. Det ska bli roligt!

    SvaraRadera
  6. Jag har nyss fått kontakt med en gammal skolkamrat sedan högstadiet. Och vi babblar på precis som vi gjorde då... =)

    SvaraRadera
  7. Fan vad kul, att ni ska ses. Det låter som att ni hade kul och förhoppningsvis har ni det igen. Om inte annat kan det bli en kväll med väldigt goda minnen.

    SvaraRadera