onsdag 5 januari 2011

Saknade böcker

Jag saknar tre böcker. Poco på guldjakt som jag lånade ut till Lena Sxxxx (ja jag minns hennes efternamn) i mellanstadiet.

Sen var det en märklig bok av en irländsk författare, jag minns vare sig författare eller titel. Den handlade om en by där de var så fattiga, så fattiga. De hade bara potatis att äta, det regnade hela tiden och en gris var mer värd än en bebis. Och så sa de "långt bort i rummet" hela tiden. Är det någon som vet vilken bok jag menar så berätta gärna.

Och dumt nog lånade jag ut Svenska Sångboken som jag fick av svärmor. En tjock grön bok med massor av fina visor i. Bl.a den där fortsättningen på Cecilia Lind som är så fräck.

Jag borde skaffa lånekort till dem jag lånar ut till.

6 kommentarer:

  1. Ängeln på sjunde trappsteget?

    SvaraRadera
  2. Det är så trist när folk inte lämnar tillbaka böcker de lånat. Böcker kan ha ett väldigt stort personligt värde. Skämmes ta mig fan!

    SvaraRadera
  3. Mea: Nej, det är det inte. Det här är en ganska skruvad roman, tror den är gjord på 30-talet.

    Ruta Ett: Jag efterlös sångboken på Facebook, men det hjälpte inte.

    SvaraRadera
  4. Trist.
    Svenska sångboken har jag hemma. Den är rolig. Be en gång till att få tillbaka den!

    SvaraRadera
  5. Jag har också böcker utlånade, men kan inte för mitt liv komma ihåg till vem/vilka. Nu är det bara en av dem som jag verklien saknar, tack och lov.

    SvaraRadera
  6. Den irländska boken måste vara den satiriska romanen An Béal Bocht (The Poor Mouth) skriven av den irländske författaren och satiriske kolumnisten Brian O'Nolan, utgiven 1941 under pseudonymen Myles na gCopaleen. Boken är en satir över alla de böcker som skrivits om det irländska eländet. Sina senare böcker gav O´Nolan ute under namnet Flann O´Brien, den mest kända är väl den vansinnigt roliga och fullständigt galna Third Policeman. The Poor Mouth översattes inte till engelska förrän långt senare och till svenska först på 90-talet (tror jag) under titeln Klagomunnen. Upptäckte helt nyligen att den var översatt.

    SvaraRadera