måndag 3 januari 2011

Sopor och onlinespel

Här hade jag faktiskt varit sjuk i flera dagar! Fullt så illa brukar det inte vara.
Förra inlägget väckte lite funderingar. Det där med soppåsen. Varför i hela friden är det så svårt, dels att knyta ihop den när den är full och dels att se till att den kommer dit den ska? Jag trodde bara det var jag som var slö men det verkar som fler hyser viss aversion mot den.

Just nu har jag ett extra bekymmer och det är att det är snö på tröskeln till sophuset. Det innebär att man måste knuffa till dörren med axeln när man låser upp och se, det kan inte jag! Häromdan hade jag tur för då stod en tjej där och fipplade och fick inte igen den och då passade jag på att springa (nåja) upp och hämta mina två påsar som stod parkerade innanför dörren. Nu står där en ny och får jag inte upp dörren idag så får jag väl ta den med till Ikea.

Sen är det det där med onlinespel som ni inte verkar veta så mycket om. Det kan såklart vara en mängd olika sorters spel men de jag gillar är långsiktiga, långsamma och strategiska spel. Som att ha ett fotbollslag där man tränar och köper in spelare. Bygger ut stadion och spelar matcher i serier och cuper. Det är en mängd strategiska beslut, vilka egenskaper spelarna ska ha, vilken taktik man spelar med och tusen andra saker. Det finns inget "facit" så ofta går diskussionens vågor höga när man diskuterar med de andra i spelet. Sen har samma företag gjort ett spel där man är musiker. Samma sak där, massor med strategi och även ganska mycket rollspel. Rollspel är alltså att man låtsas vara personen i spelet, lite frikopplad från en själv. Jag har alldeles nyss börjat med ett riktigt uttalat rollspels-spel. De är helt textbaserat (det är alltså inga synliga figurer som springer omkring) utan allt man gör beskriver man i text.  Så här: *frowns and looks around thoughtfully* och sen lägger man till det man vill säga. I det spelet "föds" man på en plats och har inga kläder eller vapen. Man pratar med folk och får lite att äta och kanske en klädtrasa som en "hemp tunic: a sleeveless hemp garment long enough to half cover the wearer's hips" och en "brand new wooden shield". Man hjälper till med att bryta sten, samla blåbär eller vad det nu kan vara. Just nu är min karaktär på vandring tillsammans med en annan karaktär för att hämta olja på ett helt annat ställe. Väldigt spännande, särskilt när han insåg att jag inte hade något vapen alls, det finns djur som man kan behöva försvara sig emot.

Jag gissar att för en person som aldrig spelat den här sortens spel, så låter det galet. Men har man provat så förstår man hur roligt och intressant det kan vara. En stor vinst är ju kommunikationen och samröret med andra karaktärer.

9 kommentarer:

  1. Låter ju hur kul som helst! Men jag skulle i nte kunna börja, jag skulle bli så beroende, tror jag. kanske när jag är klar med skolan att jag testar nått sånt?

    Får jag länka till dig på min blogg?

    SvaraRadera
  2. Det låter roligt. Det får jag börja med när jag blir pensionär!

    SvaraRadera
  3. Jag tror absolut att det är kul att spela men jag är för dålig på engelska för att kunna få ut något av det. Soppåsen har jag också problem med, men jag ställer den utanför dörren, och tar den när jag sen går ut.

    SvaraRadera
  4. M: Jag har också lätt för att bli beroende, det är därför jag inte börjat med World of Warcraft. Än. Och klart att du får länka!

    Magica: Du kan ju smygbörja lite nu. De spel jag spelar har jag spelat i drygt 10 respektive 6 år.

    Singlis: De två första spelen jag nämner finns på svenska också. Det sista kan man också spela med svenskar, fast en del av själva siten är på engelska. Jag kanske ska ställa min soppåse utanför och hoppas att någon annan tar den med!

    SvaraRadera
  5. Sagt och gjort! Undrar varför jag dröjt så länge med det? jaja, bättre sent än aldrig :)

    God fortsättning!

    SvaraRadera
  6. Själv sparkar jag på dörren, det funkar lika bra som axeltrycket.

    SvaraRadera
  7. Åsa: Inte heller det kan jag. Men jag hade tur, det var olåst idag med!

    SvaraRadera
  8. Sop-påsar..inte kul!
    Online-spel...KUL!
    Länka gärna :-) så vi andra kan få vara med, med!
    jag hushållar på www.king.com och spelar för mig själv, eller utmanar andra :-)
    Sen gillar jag Ceasar,och Master of Olympus,där man bygger städer och har olika uppdrag..vet inte om de finns online...
    Kram från ett HOTHOTHOT NZ!

    SvaraRadera
  9. hej ..
    Jag älskar dina tankar .. och ..
    Jag håller med din idé om spel ..
    Här är ett trevligt spel av din typ ..

    Måste prova det här .. du kommer ihåg mig ..

    SvaraRadera