måndag 28 december 2009

Glassbomb

Pratade just med min kompis R som inte visste vad hon skulle ha för efterrätt på nyårsafton. Utan tvekan föreslog jag glassbomb för det är så himla gott! Det här är en av de saker i köket som jag gör på fri hand och därför är receptet ganska ungefärligt men med lite folkvett så funkar det säkert för dig med. Om det är så att du inte heller vet vad du ska göra för efterrätt.

Glassbomb

Vaniljglass, 2-3 liter, gärna ”bra” glass, ingen vattnig sort i alla fall
2-3 bananer
2-3 msk kakao
1-2 påsar maränger
1 påse non stop

Kyl (frys) två bunkar där den mindre passar att göra grop av i den större.
Mosa bananer med kakaon, det gör inget om det blir lite bitar kvar av bananen.
Blanda hälften av glassen med bananmos och maränger. Fort! Man får inte röra för mycket för då tappar glassen volym. Lägg röran i den stora skålen och pressa ner den lilla skålen däri och ställ i frysen några timmar så att det blir hårt igen.
Ta bort den inre skålen, ev med hjälp av varmt vatten om du kan låta bli att drälla på glassen.
Hacka nonstop och blanda med resten av glassen och maränger.
Fyll denna röra i hålet som blivit och jämna till så den kan stå slätt sen när man vänder på den.
Frys in igen.
Ta fram ur frysen innan middagen och ta bort yttre skålen för det kan vara lite knepigt.
Dekorera med spritsad grädden kan man göra om man har lust.
Tomtebloss nedstuckna på toppen är oxå snyggt.

5 kommentarer:

  1. Oj så gott! Vilket suveränt tips. Ska genast se om jag kan göra lite fuskbomb ikväll.

    SvaraRadera
  2. Det här hade jag hellre ätit som efterrätt men nu blir det nån form av chokladkaka och glass. Jag föråt mej på kladdkaka detta år.

    SvaraRadera
  3. Ahh detta måste jag testa, himlarns så sugen jag blev. Tack Maj.

    SvaraRadera
  4. Låter jättegott! Hur många personer är det beräknat att räcka till?

    SvaraRadera
  5. Nog räcker det till åtta personer, tror jag, med den mindre mängden glass. Det blir ju ett halvt halvliterspaket av den gamla sorten, per skalle.

    SvaraRadera