fredag 4 december 2009

Matprat

Jag är inte särdeles intresserad av matlagning. Inte så att jag inte kan eller lagar oätlig mat utan jag är bara inte så intresserad. Mycket möda för få minuters njutning, kan jag tänka. Desto mer imponerad av mig själv är jag att jag fortfarande lagar mat åt bara mig själv. Jag hemfaller sällan åt halvfabrikat och färdiglagat. Idag åt jag fläskfilé med potatis. Gjorde en så god sås av grädde, vin kalvfond, fransk senap och rosépeppar. Det där med fransk senap är en bra grej, har jag märkt. Det ger en god smak utan att det smakar något särskilt, liksom.

Sen är det det här med sojabönor. Hade jag inte varit så gammal som jag är hade jag trott jag varit gravid, så'n passion har jag fått för dem! Jag köper dem frysta, i sina skidor. Då är de redan kokta i lättsaltat vatten. Jag tinar dem i mikron och spritar dem. Ibland är det hälften som hamnar i munnen direkt utan att passera salladsskålen. Det är så gott! Så jättegott! Du måste testa!

7 kommentarer:

  1. Oj vilken god mat du fixar till dig själv. Mitt mellannamn är halvfabrikat. Jag är usel på att laga sås. Rätt så usel på att laga mat också faktiskt. Sojabönor ska jag kanske ta och testa. Låter inte helt fel.

    SvaraRadera
  2. Så är jag med kikärtor. Det är rent beroendeframkallande. Och ingen annan i familjen gillar dem. Det tycker jag är konstigt och de tycker tvärt om.

    SvaraRadera
  3. Hm, kikärtor, men sojabönor låter inte så gott. Får försöka komma över mina hang ups (inte säker på ändelsen där)

    SvaraRadera
  4. Det måste jag, det vattnas ju i munnen på mej bara av att läsa om det.

    SvaraRadera
  5. Mmm. Vad det lät gott...

    SvaraRadera
  6. Jag tycker inte om några som helst sorters bönor. Tyvärr, för det lär vara så nyttigt. Annars äter jag det mesta och gillar att laga mat, men vid bönor och grisfötter och inälvsmat går gränsen.

    SvaraRadera
  7. Sojabönor har jag läst en hel del om, så det verkar vara dags att ta steget fullt ut och testa. Förresten, har för mig att jag åt någon sorts snacks som var gjorda av sojabönor och de var helt ok. Om inte annat så är det bra att testa och smaka. Annars kanske man missar något gott här i livet.

    SvaraRadera