onsdag 16 december 2009

Silikonmotsats

Då har jag varit och plattat till brösten i den här apparaten idag då. Eller på mammografi för att vara tydlig. Det är inte direkt behagligt men gör inte särskilt ont. Vet inte om det beror på hur skicklig den som gör det är. Jag sätter iaf deras kunskap på prov eftersom jag är lite böjd i ryggen så vill min axel gärna vara med på bild och det får den inte. Så de får fundera och fippla lite för att få till det.

Något jag inte fattar är nedanstående som jag klippt ur Vårdguiden.

Cancer är vanligare med stigande ålder. Alla kvinnor i Stockholms län som är mellan 40 och 69 år kallas regelbundet till undersökning, 40-49 år var 18:e månad och 50-69 år vartannat år.

Varför blir man kallad mer sällan när risken är högre? Vad är det jag inte förstår?

5 kommentarer:

  1. Ja det där var en väldigt bra fråga. Risken ökar, men man är inte lika viktig eller vad? Det dröjer väl några år till innan jag ska till mammografi. Hur de ska få till nåt att platta till när det gäller mig ska bli intressant att se den dagen det sker.

    SvaraRadera
  2. Kan det vara så att riken är högre mellan 40-50? Jag vet flera kvinnor som fått bröstcancer ju då ... men jag vet inte.

    SvaraRadera
  3. Hmm, det var kul att få se hur en sån där mackapär ser ut, har aldrig testat, trots att jag är över 40.

    SvaraRadera
  4. Jag tror att det är mer snabbväxande när man är yngre. Vanligare när man är äldre men farligare ju yngre man är.

    SvaraRadera
  5. Det var en rimlig förklaring, tack annaama!

    SvaraRadera