söndag 27 december 2009

Hä.. hä.. Härjedalen!


Det var tur att jag fick skjuts dit jag skulle eftersom orten ligger i Härjedalen, inte Hälsingland som jag skrev. Oavsett position så har jag haft några härliga dagar tillsammans med min förstfödde, hans flickvän och hennes föräldrar i en stuga högt uppe på ett berg.

Tystnaden. Där finns en tystnad som dånar i öronen. Men man måste stå blick stilla när man är ute för att höra den. Annars hörs bara knarret och knirket av kängorna mot snön och prasslet av täckbyxor och jacka som rör varandra.

Stjärnorna. Där syns så många stjärnor som i storstaden dödas av ljus. Här syns små, små grupper av stjärnor förutom de stora konstellationerna som jag känner igen.

Flugorna. De har avverkat skog bredvid huset, 63 tallar har gått till sällare jaktmarker och flugorna visste inte var de skulle vintervila. Så de valde huset. Lagom skyddat, lagom svalt. Men när vi kom och skruvade upp värmen trodde de att det var vår och började förvirrat vakna och slött flyga omkring i rummen. Och vi pratar inte en eller två. Vi pratar mängder.

Maten. Lagom mycket mat eftersom vi transporterat den 60 mil. Men god. Och mer än väl tillräcklig.

Stressen. Obefintlig. Totalt obefintlig. Jag har strövat lite, läst lite och sällskapat mycket. Jag har varit helt ouppkopplad.

Snön. 30 centimeter dalade ner igår och täckte det redan snövita landskapet och det redan plogade och skottade, i fjun så lätta som fjädrar.

Julklappar. Jag fick en kamera. En systemkamera! Något jag länge velat ha men inte tyckt jag skulle ha. Nu ska jag bara lära mig hantera den. Och köpa minneskort och lite annat till den.

Hur har du haft det?

11 kommentarer:

  1. Här har vi det lugnt och skönt vid brasan - och jag vill inte ha det på något annat vis. Men jag blir lite nostalgisk när jag läser ditt inlägg och minns alla jular jag firat i Funäs.
    God fortsättning!
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Se där, Sånfjället :-)) Mysigt!

    SvaraRadera
  3. Väldans bra och avkopplande tack.

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  4. Det låter som du haft det underbart avkopplande. Jag har umgåtts med familjen och ätit för mycket. Idag blir det en skvätt Ikea ...

    SvaraRadera
  5. Det låter som en helt underbar jul och den var du värd!

    SvaraRadera
  6. Alldeles, alldeles underbart har jag haft. Och än finns det mat kvar. Och godis. Härligt.

    SvaraRadera
  7. Yngsta dotterns blindtarm opererades bort på juldagen så det blev en lite annorlunda jul...
    Men ok ändå. Vi har bra sjukvård.

    SvaraRadera
  8. em: Brasa, det låter härligt det!

    Kvasthilda; där blev jag rejält imponerad, att du kunde se det!

    nilla: Oj, det var dramatiskt. Men tur att det var på juldagen. Fast iofs, hon hade väl ont redan på julafton kan jag tänka.

    Och ni andra, det låter som ni haft det skönt ni med.

    SvaraRadera
  9. Bara bra. Sover länge, kommer aldrig i säng, äter och äter, har lagt färdigt det årliga pusslet. Ett ljuvligt jullov.

    SvaraRadera
  10. Åh, pussel, det var det länge sedan jag la. Vi hade ett speciellt som låg med julsakerna som vi la varje jul när ungarna var små.

    SvaraRadera
  11. Din beskrivning stämmer exakt överens med hur det är hemma hos mamma. Jag var upp till henne i Norrbotten i månadsskiftet nov-dec och fick en så härlig vecka.. Speciellt att lyssna på tystnaden!!!
    Så mysigt!! O grattis till kameran!!

    SvaraRadera