torsdag 20 maj 2010

Fingerborg

För ett tag sen när jag skulle sy i en knapp i en jeanskjol var jag tvungen att använda fingerborg för det var så hårt och svårt.

Den jag har är i silver, jag tror det var den jag hittade på soptippen på vårt sommarställe när jag var liten. Det står Rut på den. Om Rutan hade hetat Rut på riktigt hade hon kunnat få den.

Medan jag sydde funderade jag över om någon nuförtiden använder fingerborg. Av dem som är yngre än jag alltså.

Och då bestämde jag mig för att ge bort en fin, graverad fingerborg i silver till min förstföddes tjej. Undrar om de ens finns att köpa?

Jag skriver det här så jag kommer ihåg det.

4 kommentarer:

  1. Jag är minst lika gammal som du och har ingen fingerborg, jag kanske borde ha det?

    SvaraRadera
  2. Jag använder både nålpåträdare och fingerborg de enstaka gånger jag syr numera. Men så är jag också 50+!

    SvaraRadera
  3. Jag har fingerborg hemma och nålpåträdare men å andra sidan syr jag så sällan att det knappt räknas. Finns ju så tjusiga stryka-på-lappar nu till ungarnas kläder. Låter som en underbar present att få eftersom den är mer genomtänkt och personlig. Hon lär säkert bli glad.

    SvaraRadera
  4. Åh, så fint att du tänkte på mig! Tur att jag redan har ett par fingerborgar, ärvda av min faster född 1901.

    SvaraRadera