lördag 22 maj 2010

Tidigt?

Jag skulle ju lägga mig tidigt idag! Eller igår får jag väl säga nu när klockan passerat midnatt. Gäspade 4 gånger på en timme och tänkte att det blir ju skönt att sova tidigt och länge och vakna tidigt så det blir en lång dag i morrn. Sen skulle jag bara.

Och jag ska fortfarande bara, tre timmar senare.

Råkade fastna i en kyrkobok i Gryt. Vem var Astrid egentligen? Från början har jag henne som ett barn till min morfarfar men ser i husförhörslängden att hon faktiskt har ett annat efternamn. Det står också något som med god vilja kan tolkas som barnhusbarn. Hon är äldst och har flyttat med familjen till Gryt 1896 som tvåring. Men när hon är fem år så flyttar hon iväg själv till något oläsligt ställe. Stackars lilla Astrid Eugenia. Vad hände med dina egna föräldrar? Varför tog morfarfar och morfarmor hand om dig? Och varför slutade de göra det?

4 kommentarer:

  1. Kan du ta reda på mer om henne, eller tar informationen slut där?
    Det är ju spännande som tusan!

    SvaraRadera
  2. Jamen det är ju inte konstigt att du "ska bara" - jag skulle nog också fastna om jag släktforskade och stötte på små spännande människoöden.Kanske blir det en tidig kväll i kväll istället?

    SvaraRadera
  3. Lite mer kan jag nog hitta, problemet är att kyrkoböcker sällan ger svar på frågorna "varför" och "hur". Det är bra på att säga "att".

    SvaraRadera
  4. Spännande oavsett.

    SvaraRadera