fredag 21 maj 2010

Först nu

Först nu kom en svag känsla av lust att fixa på balkongen. Kan vara den kalla våren som hållt lusten borta eller så har jag helt enkelt skalat bort även den känslan. Får se hur det känns imorrn när jag ska plantera det jag köpt idag. Det var ändå rätt njutningsfullt att gå i handelsträdgården och och plantera i huvudet och välja växter. Men även där känner jag en viss dämpning. Bara en gång njöt jag hundraprocentigt och det var när jag blundade och stoppade näsan i en heliotrop.

Ofta saknar jag den trädgård jag en gång hade. Men det är dumt med saknad för den speglar ett fruset ögonblick. Då älskade jag att hålla på i trädgården, att rensa ogräs var för mig en filosofisk handling och ren njutning. Men det var då. Om jag hade varit där nu, vad är det som säger att jag inte förändrat mig och istället hade suckat djupt över allt ogräs.

Så kan det vara med saknad. Jag saknar det som var då men vet inte hur det hade varit nu.

5 kommentarer:

  1. Tja här finns en trädgård som du hade kunnat använda för att testa lusten. Ogräs finns här minsann och inte en enda blomma. Skulle gärna haft lite finare med några lättskötta blommor och ogräsfritt men jag tycker det är så fruktansvärt trist att fixa det. Har en liten plätt på framsidan också men där har jag tagit den lätta vägen och lagt bark. Vill helst inte göra det på baksidan för det hade ju varit fint om där fanns iallafall några blommor.

    SvaraRadera
  2. Jag avskyr att rensa ogräs! Du kan få ta bort mina!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker som du, det är lugnande att rensa rabatter. Men skönt att slippa när det inte är roligt en regnig sommar.
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  4. Hej Huskatt, dig har jag inte sett förut.:-) *räcker fram tassen*

    SvaraRadera
  5. Vår altan står fortforande helt oiordningställd. Tror också att det beror på vädret. Vem vill sitta ute och frysa. Inte jag...

    SvaraRadera