måndag 10 maj 2010

Sång idag med

Syrrans kör hade sin avslutning idag så det blev lite sjungande idag med. Men nästa måndag vete håken vad jag ska göra. Sjunga för mig själv kanske. Eller duscha.

Min grannpojk har grava problem med duvorna. De har bestämt sig för att de ska bygga bo på hans balkong. På dagen när han jobbar så bär de dit pinnar. Han kommer hem, kastar bort dem och bygger alla möjliga och omöjliga sorters hinder för dem. Men nästa dag har de hittat en ny hörna att lägga nya pinnar i. Träffade honom lite snabbt vid hissen och nu har han printat ut och klistat upp en bild av en hök på fönstret!

På lördag ska jag gå på Dansens hus med min bästis B och hennes syrra. Fick ett infall och sa till dem att komma hit och äta innan. Så nu måste jag hitta på någon mat att laga som inte bara är hyfsat lättlagad och går att förbereda ganska mycket utan den ska vara god också! Prestationsångest? Ja. Förslag? Jatack.

9 kommentarer:

  1. Jag har arbetskompis på förstgångsbesök på torsdag och funderar också på vad fanken jag ska hitta på...

    SvaraRadera
  2. Italiensk minibuffé? Melon inlindad i parmaskinka. Fetaost med tomat, oliver och rödlök. Plus en massa annat som finns i en tidning bredvid mej. Eller ska det vara varm mat?

    SvaraRadera
  3. Lax på saltbädd. Ta en bit färsk lax, lägg den med skinnsidan neråt på en bädd av grovsalt. Strö över citronpeppar på laxen. In i ugnen på 200 grader, ca 20 min. Beror lite på laxbitens tjocklek. Under tiden laxen är i ugnen kokar du potatis, och rör ihop en kall sås på creme fraiche och citronpeppar. Så kan du göra en annan kall sås på röd rom och lite rödlök. Bara lite grönsallad med en skvätt olivolja på som tillbehör, eller/och ett nygräddat gott bröd. Snabbt och supergott.

    SvaraRadera
  4. Glömde säga, att om det är möjligt kan du ta bort skinnet, men då får laxen mer sälta. Och ett annat tips är att ha olivolja i botten på ugnsformen, annars kan det vara svårt att göra rent formen.

    SvaraRadera
  5. Tyvärr har jag inga recept att komma med. Har för länge sen insett att jag aldrig kommer att bli nån kock. Däremot skulle jag gärna vilja ha en här hemma. Ett tips skulle visserligen kunna vara grillad duva.

    SvaraRadera
  6. Haha, matförslag från just mig får du inte!

    SvaraRadera
  7. Mer tips verkar överflödigt här. Både "Trollets" och Singelmammans råd låter goda. Kanske ett gott vin skulle sitta bra till också. Men det har du nog redan tänkt på antar jag.

    Vad hungrig jag blev nu... ;)

    SvaraRadera
  8. Tack för alla tips, jag får se vad det blir. Den där laxen lät god. Om någon annan lagar. Den kommer vara antingen rå eller torr när jag tar ut den.

    Skrattade högt när jag läste Meas tips om duva!

    SvaraRadera