torsdag 13 maj 2010

Slipat

Fick ett ryck. Tog fram slipmaskinen och satte igång att slipa bardisken som jag har mellan köket och vardagsrummet. Min normala matplats alltså. Det är en jättefin stavlimmad, elipsformad bokskiva men ack så ful. Ungefär halva hade någon gammal lack och resten som var obehandlad var gråaktig. Slipmaskinen gav jag upp efter en stund, slippappret kleggade igen hela tiden. Så jag har handslipat den. I ungefär två timmar. Nu har jag lagt på nån särskild sorts olja och om en stund borde jag polera den med "vit polersvamp", vad det nu är. Så just det momentet får jag hoppa över. Sen ska den härda i 24 timmar. Det ser redan suveränt snyggt ut!

6 kommentarer:

  1. En svart polersvamp och lite blonderingsmedel??

    SvaraRadera
  2. Vilken energi!
    Kul att det blir snyggt. =)

    SvaraRadera
  3. Mea: Ja, attans, varför tänkte jag inte på det! :-p

    Nilla: Jag skulle förstås gjort en såndär "före" och "efter" bild. Men när jag väl kommer igång då får jag tunnelseende.

    SvaraRadera
  4. Visst blir det fint. Vi hade en jätteful ekbänk då vi flyttade in som blev så fin genom slipning. Bra jobbat och modigt, tycker jag.

    SvaraRadera
  5. Duktiga du-Timells lillasyrra ;)

    SvaraRadera
  6. Härligt! Så är det för mig med. Först gick jag och hade ångest över allt som behövde göras i huset under 10 år, för att när det bara är någon månad kvar att kunna vara där, målar om allt, spikar lister osv. Bara man får lite styrfart så rullar det liasom på. =)

    SvaraRadera