söndag 16 maj 2010

Somliga ord

Jag har svårt för vissa ord.

Myyys, ger mig kräkreflexer och det beror inte på att det skulle symbolisiera något jag inte har som singel. Nä, det känns som en påtvungen företeelse, något "alla" välartade människor ska ha på fredagen. Instiftat av en reklamkampanj. Blä.

Gillar't har börjat dyka upp på senaste tid som en sorts skriftvariant av talspråket. Det har jag i princip inget emot men den här varianten känns krystad. Jag drar själv aldrig ihop orden gillar och det, det kanske är därför det känns så konstruerat.

Svin, som förstärkningsord tycker jag inte heller om. Svingott, svinbra. Nä, det låter inge vidare. Skitbra är inte heller okej, men där har nog vanan av ett långvarit brukande gjort att kanterna har rundats av och jag reagerar inte lika mycket.

Fina. Fina du, fina ungarna, fina det ena och det andra. Ett normalt använt helt okej ord, men nu när det gått mode i att använda det så blir det för mycket. Alla andra synonymer tycks bortblåsta och uttrycket blir fattigt och fantasilöst.

12 kommentarer:

  1. Själv har jag svårt för alla omskrivningar av kram.
    Kramen
    Kramis
    Kramizar

    Nu tänkte jag på penis, apropå Meas inlägg.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig helt och hållet. Värst är nog myyyys. Rent personligt tycker jag inte om att bli kallad för gumman heller. "lilla gumman". Usch tycker det låter så nervärderande.

    SvaraRadera
  3. Jag bidrar gärna med;
    "unna sig/dig" (mitt värsta),
    "tjejen" (som i "vi hörs tjejen"...eller "tjejen ringde")

    Kvinna stavat med Qu går för övrigt också bort.

    SvaraRadera
  4. Själv är jag allergisk mot gubben och gumman. Om partnern därhemma. Däremot tycker jag om att skämma bort mig med lite fredagsmys. Helst tillsammans med något svinullagott rödvin. Då har jag det riktigt fint.

    SvaraRadera
  5. Myyys är verkligen förhatligt. Just det där att det ska symbolisera hur himla gulligt och bra man har det där på fredagskvällen. Det har liksom gått mode i det ordet och vad det betyder.

    SvaraRadera
  6. Jag sitter här och funderar febrilt om jag brukar använda något av de där orden...*lite rädd*
    Skitbra skriver jag säkert ibland, mys kan nog ev också förekomma i olika konstruktioner, dock aldrig myyyys.
    Ordet fint tycker jag inte om, det ger mig rysningar. Speciellt fiiint.

    SvaraRadera
  7. Flera av orden ni sagt nu håller jag med om. Att jag ogillar alltså. Sen undrar jag om Nilla är rädd för bannbulla? Ingen risk!

    SvaraRadera
  8. Ordet Fina är inget som någon här använder så mkt men däremot ordet svin-bra, svin-gott etc..
    Här läggs även ordet jooo till närsomhelst istället för som brukar-att man säger ja.

    SvaraRadera
  9. Mys med enkel vokal är helt ok för mig. Men inte annars. De andra orden, nej tack. Och jag håller absolut med Troligt. *ryser* jag också

    SvaraRadera
  10. Absolut! är ett ord jag svårt för i den form det används i nu.

    SvaraRadera
  11. Själv använder jag ibland töntordet "Kanoners". Hör mig själv säga "Är det så?" när någon berättat nåt. Många skräpord finns det =)

    SvaraRadera
  12. Alla har vi våra antipatier, det är tydligt. Förresten tycker jag att patier borde vara motsatsord till antipatier.

    SvaraRadera