lördag 15 maj 2010

Skiftande dag

Från att tvätta håret till att sitta med kaffekoppen på balkongen. Från att städa badrummet till att ta fram bästa sherryglasen med guldkant. Från att duka till att laga mat. Och så kom de då, min barndomskamrat B och hennes syrra. Vad hade jag egentligen oroat mig för? De är så positiva båda två, så glada att träffa mig och jag dem.

Jag lagade enkel mat men det var gott, alltihop. Först bresaola med lagrad parmesan, rostade pinjekärnor (ja, kärnor, inte nötter!) basilika och god olivolja. Tar cirka tre minuter att göra. Sen hade jag köttfärs med chili/paprika creme fraiche som man lägger på en tortilla, rullar ihop och skär tjocka skivor av som man ställer på högkant i en form. Västerbottenost ovanpå och gratinera en stund. Till det en sallad med en massa gott i. Och till avslutning mina favoritbär (de där med goji, havtorn osv) och kesella vanilj. Smarrigt va? Och lättlagat och gick att förbereda, vilket jag gillar. Jag känner mig stressad om jag både ska laga mat och umgås, en del är bra på det men inte jag.

Sen gav vi oss iväg för att se Compagnie Käfig på Dansens hus. Det var bra.
Och så var det önskemål om att få se bardisken, här är den.

8 kommentarer:

  1. Maten lät god, föreställningen verkar häftig och bordet är ursnyggt.

    SvaraRadera
  2. Ja, varför oroar man sig?
    Snyygt bord och vilken frisk krukväxt! Jag vill också ha.

    SvaraRadera
  3. Men wtf! Jag skulle ju inte ta nån nattmacka men blev så vansinnigt hungrig efter att ha läst din smskikga meny!

    SvaraRadera
  4. smskigiga .... jora..o nykter är jag

    SvaraRadera
  5. Mea: Ja, jag är nöjd med alltihopa!

    Nilla: Testa att vattna? Krukväxten alltså.

    Jankan: Ta en smskig macka du!

    SvaraRadera
  6. Jag måste göra mig av med mitt alltför stora köksbord, och en bardisk kanske vore något.
    Snyggt!

    SvaraRadera
  7. Känslan av att vara nyttig är skön efteråt. Jag målade vårt bodtak (nybyggd bod) två ggr igår och nu ska jag ge mig på väggarna.

    SvaraRadera
  8. Tack för titt och kommentar, välkommen att läsa när du vill.. Ha en bra söndag ! /Marie

    SvaraRadera