onsdag 5 maj 2010

Skalpotatis

När jag var liten hade vi alltid skalpotatis. Alltså potatis kokt med skalet på som man fick skala själv vid matbordet och lägga skalen på en skaltallrik. Det fortsatte jag med när jag bodde själv också. Sen träffade jag J och han var van vid färdigskalad potatis och så bytte jag till det. Utom under en period när jag tyckte att C skulle lära sig att skala. Hon tyckte att jag var jättejobbig och knäpp men jag sa att tänk på hur det skulle kännas om du är hemma på middag hos din kille och det serveras skalpotatis och du sitter där som ett fån. Så hon skalade på.

Igår såg jag en dokumentär som handlade om en ensam man som bodde i en stuga och hur hans liv var. En för övrigt helt underbar film. Han skalade sin potatis vid bordet med stor vana och skicklighet.

Idag kokade jag potatis med skalet på. Men jag hade glömt hur varmt det är på tummen när man skalar.

10 kommentarer:

  1. Men det blir väldigt stor skillnad i smak tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Min uppväxt var likadan. Jag gillar oskalat bäst, det är mycket godare. Om jag inte ska ha middag för fler, då skalar jag innan. Och mina tonåringar fick lära sig att skala tidigt, precis som jag.

    SvaraRadera
  3. Jag kokar oftast med skalet på eftersom jag tycker potatisen blir godare. Varmt är det att skala men å andra sidan åker skalet av fortare och definitivt smidigare.

    SvaraRadera
  4. Jag tyckte också smaken var bättre. Ska nog byta tillbaka till skalpotatis. Tänk så mycket man gör av ren vana. Hade jag inte sett det där teveprogrammet och ifrågasatt mig själv så hade jag fortsatt skala innan.

    SvaraRadera
  5. Det är godare med oskalad! Hos oss får barnen skalpotatis i skolan och det är bra, tycker jag.Även om jag en del dagar tycker att det är lite väl tidskrävande att skala potatis pedagogiskt! :)

    SvaraRadera
  6. Vi hade också alltid skalpotatis på matbordet när jag var liten. Varmt och klibbigt blev det när man skalade. Men argumentet för det var att vitaminerna bevarades bättre då... ;)

    SvaraRadera
  7. Det är just det där sköna söta klibbiga som gör det godare eller hur Aprillan?

    SvaraRadera
  8. Mamma skalade alltid potatisen åt oss. Ibland var den kokt med skal, ibland utan. Och precis som du skriver, blev vi lite handikappade av hennes "hjälpsamhet". Kokta med skal är klart mycket godare, så jag skalar bara innan om det ska bli potatismos. Samtidigt som jag göt precis som mamma; skalar barnens potatisar.

    SvaraRadera
  9. Ha ha. Jag skalar när jag har gäster men inte till mig och sambon. Häpp.

    SvaraRadera