tisdag 18 maj 2010

Gav upp

Höll på som en galning, fast en strukturerad sådan, för att få bilden från datorn att visas på teven. Tänkte det kunde vara praktiskt när jag ibland ser på teveprogram i efterhand på tv-play. Och för att kunna visa bildspel på en stor skärm. Som jag höll på. Sladdarna var inget problem. Jag visste på ett ungefär hur jag skulle göra men fick inte till det. Fick upp själva bakgrundsbilden från datorn, men inget mer. Så jag gav upp.

Då testade jag med lilldatorn och då tog det ungefär 20 sekunder så var det klart. Bah! Den andra är väl för gammal och behöver nåt den inte har. Bättre bios eller nåt. Eller drivrutiner eller nåt. Sån't som är på min inkompetensnivå.

Så då vet jag vad nästa jobb blir. (oj, skrev nästan det förhatliga ordet "utmaning") Att göra ett nätverk mellan lilldatorn och gammeldatorn så jag kan hämta bilder. Jag har lyckats tidigare, med C:s dator men nu är det ett nytt operativssystem att lära igen, Windows 7. Och nån expert på det här området blir jag nog aldrig, jag får ligga i hårt för att komma någonvart.

5 kommentarer:

  1. Vad avundsjuk jag blir. Sånt kan jag bara inte.

    SvaraRadera
  2. Hur är Windows 7? Är det stor skillnad från Vista? Jag har hört att 7:an ska vara den bästa hittills men vet inte ens hur det ser ut.
    Lite komiskt för när jag läste detta inlägg började det klia i fingrarna på mig efter att läsa mig till hur man gör de olika sakerna. Har aldrig byggt nåt nätverk men det hade varit kul att testa och läsa mig till saker kan jag. Innebär detta att du är en hejare på hårdvara och inte på mjukvara eller är du en hejare på bägge?

    SvaraRadera
  3. Suck, önskar jag hade tålamod nog för att pula med sånt där. Det har jag inte.

    SvaraRadera
  4. Vad bra om du lär dig och för det vidare!

    SvaraRadera
  5. Mea: Den Windows 7 som är på lilldatorn är en strippad variant som heter "starter". Man kan inte ändra bakgrundsbild, skitkass. Men annars tycker jag den är ganska lik både Vista och XP, inte fullt så "barnslig" som Vista.

    SvaraRadera