lördag 14 augusti 2010

Lördagsgodis

Äntligen lördag. Har varit och köpt lördagsgodis och en ny tandborste. Bra combo, tycker jag.

Ibland ställer min fantasi till det lite för mig. När jag stod med skopan i ena handen och påsen i den andra hör jag att det rasslar. Det är bland de små röd/gul/gröna kulorna. Det är väl några kulor som är på väg nedåt tänker jag. Men ljudet upphör inte, det fortsätter att rassla och prassla. Jag stelnar mitt i rörelsen. En råtta! Tänker jag alltså. Ser för mitt inre öga hur en mus kilar omkring inne i behållaren som vore den ett specialdesignat bollhav. Väntar mig att se huvudet sticka upp bland kulorna, närsomhelst. Inser att alla andra fortsätter att ta godis och min armrörelse fortsätter den med. Såklart det inte är en råtta.

Något liknande blev det igår på jobbet när vi pratade om meteorsvärmen. Vi pratade om vad som skulle hända om det kom en riktigt stor en, på kollisionskurs med jorden. Skulle vi få veta det då? Om de räknat ut att träffpunkten är Norden, skulle de hålla tyst för att inte orsaka massflykt och panik? Hallå! säger någon till mig för att jag ser frånvarande ut. Då har min fantasi rusat iväg och jag har börjat fundera på om jorden då skulle bli rubbad ur sin bana. Räta upp sig lite från lutningen så att klimatet blev helt annorlunda. Golfströmmen skulle kanske sluta värma upp vår del av jorden. Och skulle det bli ett jättelikt dammoln som spred sig över hela jordklotet och avskärmade oss från soluppvärmningen? Skulle det bli så?

Och så önskar jag att alla som har överdimensionerade bilar parkerar någon annanstans än bredvid mig. Antingen det eller att de lär sig parkera även i små luckor. Det är andra gången på en vecka som jag med nöd och näppe kommer in i min bil. Jag har en tvådörrars vilket innebär att dörren måste öppnas något mer än, eftersom den är bredare. Har jag då lite ont i ryggen så är det ett hel företag för mig att lirka mig in i bilen. Dumma dom.

5 kommentarer:

  1. Nu blev jag också sugen på godis känner jag.

    SvaraRadera
  2. Jättebra kombination godis/tandborste, bara man använder dem i rätt ordning

    SvaraRadera
  3. Mea: Osis!

    Shamrock: Tandborste först så man inte sabbar den goda godissmaken, va? :-)

    SvaraRadera
  4. *asg* specialdesignat bollhav! Ha ha :-) Och absolut, dumma dom!! Kram :-)

    SvaraRadera
  5. MM gillar godis och nya tandborstar. Inte schysst att parkera så, man ska ta hänsyn till de små.

    SvaraRadera