lördag 21 augusti 2010

Olika sorters ont

Igår hade jag lite ont i en tå, tyckte det var märkligt att jag fick skoskav i mina väl ingånga sandaletter. När jag gick i skogen hade gympaskor och det kändes lite obekvämt det med. Väl hemma i duschen ser jag att tån är alldeles blå och svullen. Stukad alltså. Jag fick tänka länge innan jag kom på att jag slog tån i en stol på morgonen. Det gjorde alltså inte ont så jag märkte det.

Häromnatten väckte jag mig själv av att jag skrek till för att det gjorde ont i ryggen. Försökte väl byta ställning kanske.

Det fick mig att fundera över om det verkligen inte gör ont att stuka tån? Eller är det för att det är en annan sorts smärta som jag uppenbarligen inte reagerar på den? Eller är det min smärttröskel som är hög? Lustigt är det.

7 kommentarer:

  1. Jag tycker det låter som om du har en hög smärttröskel. Det borde göra ont i en tå som är stukad. Kanske du var upptagen av att tänka på något annat så att du "glömde" det onda? Du kanske har bra copingstrategier?

    SvaraRadera
  2. Du måste ha en hög smärttröskel! När jag slår i en tå brukar jag ropa att ungarna ska komma med papper och penna, jag ska skriva mitt testamente.....SÅ ont gör det!

    SvaraRadera
  3. Knasterfaster: Iofs var det på morgonen och min hjärna var nog inte helt inkopplad!

    Fru Venus: Haha, roligt!

    SvaraRadera
  4. Jag tror att ens smärttröskel kan variera från dag till dag och från gång till gång. Ibland tycker jag det gör asont med minsta lilla och ibland kan jag upptäcka enorma blåsvarta blåmärken på kroppen som jag inte har en aning om hur de kom dit.

    SvaraRadera
  5. Samma sak händer mig då och då. Jag brukar skylla på senildemens light.

    SvaraRadera
  6. Kanske är vi som har smärtan som följeslagare, lite mer "tåliga" när det gäller så enkla saker som en stukning.

    Själv ramlade jag för ett tag sedan och satte mig på min fot. Otroligt klantigt gjort. Visst, det gjorde lite ont just när det hände, men det gick över ganska snabbt. Däremot så har foten inte blivit sig själv igen. Fått en stor knöl, likande "halgusvalgus" efter det, som alla verkar störa sig på... ;)

    SvaraRadera
  7. Att slå i tår gör jätteont tycker jag. Jag bröt två stycken när jag haltade runt med mitt gips. Dvs på den fot som inte var gipsad! Tår är knepiga grejer ...

    SvaraRadera