tisdag 10 augusti 2010

Samma lika

Fru Venus har på sin blogg skrivit mycket om ett vin som hon kallar "rabarbervin". Det heter egentligen Floria och hon har ingående beskrivit på vilken hylla på Alko det finns. Jag blev nyfiken och bad en kollega, som har sommarställe på Åland, att köpa en flaska åt mig om han fick tillfälle. Det fick han och jag fick den. Listig som han är så berättade han att det nog är samma vin som i Sverige säljs under namnet Wild Orchid. Etiketten är precis likadan sånär som på namnet. Nu ligger den i kylen och jag tror jag ska ha lax på fredag så jag får öppna den!

7 kommentarer:

  1. Vilka bra recept det fanns till vinet, det måste jag testa. Billigare på Systembolaget än Alko;))

    SvaraRadera
  2. Helena: Fanns det? Det måste jag genast kolla!

    SvaraRadera
  3. Det är inte samma vin, utan två "systerviner", men båda lika goda, men lite annorlunda i smak. Alla viner är aningen billigare på Systembolaget än här på Alko hos oss! Om "Floria" står det så här på Alkoetikketten ovanför "Floria": Ett friskt vin med citruskaratär och doft och smak av rabarber". Njut :-) "Wild Orchid", som jag också skrivit om, har fått bra betyg i svenska vintester!

    SvaraRadera
  4. Fru Venus: Meh! Jag som trodde jag (han) gjort världens upptäckt!

    Det ska bli spännande att smaka på fredag.

    SvaraRadera
  5. Här finns en "kommandoförklaring".
    http://en.wikipedia.org/wiki/Freeballing

    SvaraRadera
  6. Ibland önskar jag att jag hade tyckt om vin.

    SvaraRadera