lördag 10 april 2010

Då - Söder

En gång bodde jag på Söder. Eller två gånger för att vara exakt. Men det jag tänker på är den lilla tvåa jag flyttade till när syrran och jag "skilde" oss. Vi hade sån tur att vi kunde byta den trea vi bodde i mot två tvåor. Hon hade blivit med kille nämligen.

Den var så fin. 47 kvadrat och på bottenvåningen. Ingen dusch och på toa fanns bara kallvatten . En varmvattenberedare under diskbänken och gasspis. Höga fönster och två små fönster ovanför de vanliga, om man så säger. Djupa fönstersmygar. Två fina kakelugnar som gick att elda i och tur var väl det eftersom det var elvärme. Hyran var 185 kr i månaden. Tror det var 1975 jag flyttade in.

Jag målade och gjorde fint. I köket målade jag inverterat, så att säga. Jag målade luckorna vita och lucksnickerierna röda. Det var en lång längsgående bräda utefter en vägg och den fick också bli röd. Jag köpte en röd och vitrandig trasmatta och hyllan för alla mina teburkar var röd den med.

Vardagsrummet gick i Hammarbyfärger. Vita tapeter med gröna blommor. Grön manchestersoffa och grön stor trasmatta. Ett träbord som skulle slipas ibland. Stereon hade jag lånat av syrrans kille. Där snurrade Sparks, Rod Stewart, Doors, Jethro Tull, Björn Skifs, Steeleye Span och Queen.

Sovrummets väggar målade jag solgula och bröstpanelen matt brun. Ingen kombination jag skulle välja idag, men det var ju sjuttiotal. Sovrummet låg mot gården där soptunnorna stod och det växte en syren. Man kunde hänga tvätt där också om man inte ville använda torkvinden. Ibland låg jag utanför mitt sovrumsfönster och solade. Då drog jag fram telefonen till fönstret så jag inte skulle missa något viktigt samtal angående kvällens förlustelser. Från gården gick man genom en dörr och nedför en brant trappa till källaren. Mitt källarförråd var fyllt med ved.

På vinden fanns dusch och tvättmaskin. Ett stort stenkar att tvätta mattor i och en jättelik torkvind där två ensamma nakna glödlampor hängde högt upp. Vad som fanns i hörnen därinne gick absolut inte att se. Jag tror inte jag ville veta heller.

4 kommentarer:

  1. Och nu känns det som jag har promenerat runt i din lilla tvåa på 47 kvadrat.

    SvaraRadera
  2. Och jag hade en 1:a pa 17 kvm i Solna, Haga Norra. Den var dammig, jag var 17 och livet lekte. Var i princip aldrig hemme. Fick byta till en 24 kvm senare, lyx! Ages ago!

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt "hemmahosreportage"!

    SvaraRadera
  4. Haha, jag började tänka på allt jag målade i min lägenhet, det var i mitten på 80-talet så där var allting i mintgrönt och andra pastellfärger, hade till och med en mintgrön kaffebryggare som jag var skitstolt över. Porslinet skulle vara av Mique.

    SvaraRadera