lördag 17 april 2010

En askflaga

Spåren av en askflaga syntes i min mataffär. Grönsaksfrysdisken (inga särskrivningar här inte!) hade gått sönder och reservdelar kommer normalt med flyg. Så icke nu. Så disken var tom och inga sojabönor fick jag. Tur att jag har en halv påse kvar eftersom jag är beroende av dem. Undrar hur mycket mer vi kommer märka av de närmaste dagarna som inte funkar för att flyget inte flyger?

Hörde att charterturister blir flugna till Aten och sen får åka buss därifrån till Sverige. Jag är glad att jag slipper den resan.

En kollegas dotter kom med ett av de sista planen som lyfte i torsdags, för en långweekend i Budapest. De var glada att de kom iväg efter många om och men. Med facit i hand hade det kanske varit bättre att den flighten förblivit inställd. Hur ska de nu ta sig hem, med två småbarn, genom halva Europa?

Jag får lite Tjernobyl-vibbar. De där första dagarna visste vi så lite om vad som hände, hur farligt det var. Sedan förstod vi hur det påverkade våra liv. Det känns som samma sak händer nu. Omfattningen är okänd.

5 kommentarer:

  1. Hm, ja omfattningen kanske är större än vi tror. Men det är trots allt en naturlig händelse, Tjernobyl var ju orsakat av oss människor. Med oerhörda gifter inpetade i reaktorerna. Även förr i tiden drog nog molnen över delar av nordeuropa, men effekterna uteblev eftersom vi inte hade den flygtrafiken då som vi har nu.

    SvaraRadera
  2. Jo, det här verkar ju inte giftigt. Jag tänker mer på om andra saker slutar funka, isolatorer på elledningar, bilmotorer. OM det nu skulle komma ner nå't här. Men det är just den känslan, vi vet inte vad som kommer. Nu låter jag som en domedagsprofet!

    SvaraRadera
  3. Ja, människan blir ganska liten när Moder Jord tar ton...

    SvaraRadera
  4. Vem vet? Kanske är det jordens undergång som är på gång säger negativa Mea

    SvaraRadera
  5. Skall bli intressant att se hur kreativ människan blir för att kringå problemet om det fortsätter. Det är så mycket pengar som går förlorade nu så något måste göras och det snabbt...tror jag.

    Har en kollega som sitter fast i Egypten och en kollegas man som får åka buss i flera dagar från Italien för att komma hem. Jag avundas verkligen inte barnfamiljer i den situationen. Jag skulle nog få hybris.

    SvaraRadera