tisdag 6 april 2010

Onda ögat

Det håller inte det här. När jag gick i korridoren på jobbet där solen med sitt vårbleka sken gjorde stora ljusa fyrkanter på stengolvet så kände jag att det gjorde ont i mitt ena öga. Jag ignorerade det till en början och tänkte inte ens på det förrän jag gick i korridoren nästa gång. Men jo, det gjorde ont att titta på det ljusa. Då vet jag att det är dags för irit igen. Regnbågs-hinneinflammation på svenska Jag har haft det jättemånga gånger, det hör ihop med min ryggsjukdom. (ja, min originalsjukdom alltså, inte diskbråcket).

Så det får bli en tur till ögonsjukhuset imorrn bitti. Har iofs bara ett av tre symptom (de andra är rödögd och dimsyn) men jag känner min kropp så väl att jag vet att det är det. Förra gången jag hade det så kom jag så tidigt i sjukdomsskedet att läkaren inte ens såg iriten. Men han förstod att jag visste så han skrev ut medicin ändå om den skulle fortsätta utveckla sig. Och det gjorde den. Bra läkare det där, som litade på mig.

Justja, solglasögon är bra att ta med. Man får belladonna i ögat så pupillen vidgar sig och då blir man väldans ljuskänslig.

6 kommentarer:

  1. Hmm man får väl se det som att det är tur i oturen att du "bara" har 1 av 3 symptom. Dessutom kan det ju vara en fördel att du känner av det snabbt och kan få medicin redan i tidigt skede

    SvaraRadera
  2. Låter inte kul det där! Hoppas det går över fort.

    SvaraRadera
  3. Hua -*blåser bort detta*..

    SvaraRadera
  4. Aj, det låter som det gör ont?
    Går det snabbt över när du får medicin?

    SvaraRadera
  5. Låter nästan som något liknande en arbetskamrat till mig har. Hon har "Bechterews" och får riktigt besvärligt med sina ögon emellanåt. Jobbigt...

    SvaraRadera
  6. aprillan: Det är det jag har också. Det är en såndär bonusgrej man får på köpet. :-)

    SvaraRadera