torsdag 15 april 2010

Mormormor

Min mammas mormor är född i Finland 1883. Släktsägnen säger att hon kom hit med båt 16 år gammal. Av förningen hon haft med sig blev en brödkaka över. Den hängde i alla år uppe på vinden. När hon begrovs fick hon den med sig i kistan.

För ett tiotal år sen släktforskade jag, på min pappas sida. På senare tid har jag känt lust att börja med det igen, särskilt som det har blivit så mycket enklare nu när mycket av uppgifterna finns tillgängliga på nätet. Pratade med en kollega om det. Hon visade mig en finsk sida, eftersom hon själv forskat där. Där hittade vi Elina, min mormormor. Jag såg hennes pappa, mjölnaren Helmer och hennes mamma Maria och alla hennes syskon.

Längst ned i uppräkningen bland födda fanns ett barn som var fött den 1 juli 1899, med samma namn som dagen han var född på. Hans mamma var Elina, inte fyllda 16 år. Hans pappa var Elinas tio år äldre bror.

Jag är inte hundra säker, men jag har sökt på det relativt ovanliga efternamet och hittar ingen annan med samma namn. Samtidigt känns det märkligt att de inte försökte dölja att hennes egen bror var far till barnet. Jag ska försöka hitta originalkällorna och jag undrar också hur det gick för barnet som blev kvar i Finland när Elina (blev tvungen?) att flytta till Sverige.

Undrar hur hon kom till just Södermanland? Fick någon veta att hon lämnade ett spädbarn i Finland? Hur kändes det för henne? Träffade hon någonsin sin förstfödde igen? Vad fick han veta om sin mor?

Elina. Lilla du.

7 kommentarer:

  1. Ja stackars lilla Elina. Det var verkligen inte bättre förr.
    Jag skulle också vilja släktforska. Är det svårt att hitta? ar du några bra sidor att rekommendera?

    SvaraRadera
  2. Oboy.
    Där har du starten på en roman.
    Min farmor lämnade Dorotea och hennes förstfödda när hon var ung. Jag träffade den förstfödda på farmors begravning men de två hade ingen kontakt under det att farmor levde. Så ofattbart tragiskt...

    SvaraRadera
  3. Det där låter ju jättespännande! Helt klart början på en bok.

    SvaraRadera
  4. Vad häftigt. jag har aldrig forskat själv, men någon på morfars sida har gjort. Det blev en tjock bok till sist.

    SvaraRadera
  5. Singlis: När jag forskade tidigare så var det med hjälp av microfishe-läsare hemma. Så jag har dålig koll på vad som finns på internet. Här är en iaf: http://www.svar.ra.se/ Men jag tror det är bra att gå en kurs för att fatta hur allt hänger ihop.

    Nilla & whitelady: Precis vad jag tänkte också! Fast då måste man veta så mycket om den tiden.

    Åsa: Det är, som så ofta annars, vägen som är den roliga, inte målet. För att hitta en person som man letat efter är som att vinna högsta vinsten. Varje gång!

    SvaraRadera
  6. Jag tycker det låter sorgligt jag om det nu är så att hennes bror är pappa till barnet. Intressant ja, men väldigt sorgligt

    SvaraRadera
  7. Mea: Jag tycker också det är sorgligt om det är så. Men det kan vara en kusin eller något, jag måste kolla upp det ordentligt innan jag vet.

    Och sorgligt om det var därför hon var tvungen att flytta till Sverige.

    SvaraRadera