onsdag 7 april 2010

Una bella donna

Som en vacker kvinna känner jag mig inte. Inte när pupillen på ena ögat är jättelik och den andra liten. Det förlänar ett visst drag av galenskap till mitt utseende, en del ryser lite när de ser mig i ögonen. Osminkad är jag också och det gör även det att jag ser lite annorlunda ut.

Det tog en stund på ögonakuten, först blir man undersökt av en sköterska och sedan får man sitta i väntrummet igen i väntan på läkaren. En kul grej de gör när de kollar trycket i ögat är att man sitter och vilar hakan på ett stöd och lutar pannan mot ett annat. En apparat sätts framför ögat och så kommer det en luftstöt och så är det klart. Betydligt smidigare än förut när man först fick bedöva ögat (med ögondroppar alltså, se ingen spruta framför dig!) och sedan körde de upp den där apparaten och la den mot ögat.

Det var som jag trodde, jag hade irit. Väldigt tidig och det är bra det för då kanske jag inte behöver hålla på med ögondroppar så jättelänge. Just nu är det 8 om dagen och nästa vecka får jag minska till 6 och sen håller man på och trappar ner i några veckor. Två gånger om dagen tar jag den medicin som gör pupillen stor.

Men var inte oroliga, det gör inte särskilt ont. Det är mest opraktiskt eftersom ju ögat är lika öppet som det är i mörker. Suddigt blir det också, gissar att det är för att det inte går att fokusera lika bra. Om jag minns rätt brukar jag få en lätt släng av huvudvärk, hjärnan fattar väl inte riktigt vad som händer.

7 kommentarer:

  1. Vilken tur att du känner igen symptomen men så trist att du fått det igen. Det låter som en hel del besvär. jag får hoppas att det går snabbt över så att du med båda ögonen kan njuta av alla vårtecken som sticker upp både i och utanför rabatterna. Kram

    SvaraRadera
  2. Men hej och hå hur det kan bli! Så bra att du valde att lyssna på kroppen direkt, jättebra!
    Å droppa i ögonen tycker jag är så tjorvigt, hoppas det går bra för dig. Det måste se lite skumt ut med en stor pupill och en liten. :)

    SvaraRadera
  3. Så duktig du är som kommer iväg till akuten i tid. Min man väntar alltid för länge så jag tror han är döfärdig som han ojar sig av smärta. Hoppas ögat blir bra snart.

    SvaraRadera
  4. Så duktig du är som kommer iväg till akuten i tid. Min man väntar alltid för länge så jag tror han är döfärdig som han ojar sig av smärta. Hoppas ögat blir bra snart.

    SvaraRadera
  5. Förlåt, int var det meningen, skickar en hälsning till då!

    SvaraRadera
  6. Det blir solglasögon som gäller nu då. Både inne och ute. För att skydda ögat menar jag, inte för att du är osminkad... ;)

    SvaraRadera
  7. För att du ska slippa skriva en uppsats om varför du får det vid upprepade tillfällen tänker jag googla istället.
    Jag håller med de andra; vad bra att du kände igen dina symptom.

    Kram Åsa

    SvaraRadera