tisdag 6 april 2010

I tobaksaffären

Där jag bor finns en tobaksaffär. I tobaksaffären finns en äldre herre som kommer från ett land någonstans söder om vårt land. Nästan alltid är det han som står där, någon gång ibland hans fru.

Han har inte så mycket i sin affär, det finns många tomma ytor. Till höger om sig, högt uppe på väggen har han en tv som oftast står på. Han har en hög pall av trä som han sitter på.

Trots att jag för länge sen borde ha lärt mig att hans svenska inte är tillräcklig för mitt småprat så kommenterar jag i alla fall. Ibland funkar det och ibland ler han bara.

Idag när jag kom in så hade han redan tagit fram det jag skulle ha. Han hade sett mig gå förbi, till bankomaten, och förstod att jag skulle komma in.

Han säger alltid "hej då" när jag går. Och det säger han med en röst så mycket ljusare än allt annat han säger.

Så är det i min tobaksaffär.

6 kommentarer:

  1. Tänk att ha en alldeles egen tobaksaffär. Röker du Maj? Vilken sort? Eller snusar du? Vilken sort i så fall? Eller köper du tidningen? Eller piptobak? Eller andra finurliga saker?

    SvaraRadera
  2. Haha, jag visste att någon skulle fråga det! Röker gör jag inte och min tidning kommer i brevlådan, eller i ett ställ utanför dörren rättare sagt. Så var det med det! :-)

    SvaraRadera
  3. Vilket mysigt inlägg!

    SvaraRadera
  4. Tobaksaffärer finns det inte så många nu längre. Var rädd om din... ;)

    SvaraRadera
  5. Jag skulle inte ha frågat för jag vet redan vad du gör hahahahah. Det är den där Krysta Lite som inte hänger med alls i svängarna. Här i stan finns det faktiskt ett antal små tobaksaffärer men jag går inte in i dem så ofta. Jo om inget annat skulle vara öppet förstås eller om det är kris i bygget då tar jag första bästa ställe. Men faktiskt kan jag tycka att det blir mer personligt och trevligt att handla i en sån liten affär än en större

    SvaraRadera
  6. Så himla bra beskrivet, jag kan nästan förnimma doften där..Du beskriver så målande med dina ord*njuta*

    SvaraRadera