måndag 26 april 2010

En vårnatt

En vårnatt för tjugoett år sen vaknade jag och hade värkar. J gick upp tillsammans med mig, vi kokade te och satt i köket och räknade minuterna emellan. Värkarna avtog och vi gick och la oss igen. Det dröjde inte lång stund innan det var tätt på given igen och jag gick upp och duschade och flätade mitt långa hår. Vi ringde svärmor som skulle ta hand om grabben och hon tog en taxi till oss. Det tog förskräckligt lång tid innan hon kom, tyckte jag. Vi tog bilen till sjukhuset och jag minns att när vi tankade var klockan fem över sex. Jag förpassades ganska snabbt från undersökningsrummet till förlossningsrummet, eller vad det heter. Barnmorskan frågade något men jag svarade fel barnmorska eftersom det var vaktombyte klockan sju och jag märkte aldrig att det var en annan.
De skulle sätta på en såndär gjej som man mäter barnets hjärtslag med men den kom liksom aldrig på plats eftersom jag fick krystvärkar. Hann inte med någon bedövning heller för den delen. Fem i halv åtta föddes hon, lilla C. Som egentligen skulle hetat Katrin men som inte såg ut som en sådan.

Har den äran på födelsedagen, mitt älskade barn!

5 kommentarer:

  1. Grattis, både till C och till dig som fick henne! =)

    SvaraRadera
  2. Tänk att man så starkt kommer ihåg händelserna kring sina barns födelser. Stort Grattis till er båda... ;)

    SvaraRadera
  3. Jag kommer ihåg ettan starkt, men detaljerna kring tvåan är lite diffusa ...

    SvaraRadera
  4. Jag kommer också ihåg varje sekund... av 3o timmar.
    Annars är minnet mest ickefungerande.
    Grattis mamma och dotter!

    SvaraRadera
  5. Grattis både till dig och din dotter!

    SvaraRadera