onsdag 28 april 2010

Kolla!


Kolla! Se så liten den är!

Jag drack ingen champagne häromkvällen. Däremot kan vi säga att jag firade idag istället genom att köpa den här lilla sötnosen. Har länge varit sugen på en minidator men avhållt mig från att köpa. Idag fick jag ett gyllene tillfälle och slog till direkt!

Jag har en kollega på jobbet som är väldigt teknikintresserad. Han bistår alltid med råd och dåd när jag ska handla, tex var han väldigt involverad när jag köpte min stora teve. Nu hade han köpt den här datorn till sin fru men hon ville inte ha den, hon tyckte den var för liten. Varpå han tar med den till jobbet och frågar: Det är en sån här du vill ha va? Räknar upp allt den har (och inte har) och säger 1999 spänn. Taget! Vi var många på jobbet som ville ha den, kan jag säga. En kille stod med tusenlapparna i handen men det var jag som gick hem med den.

Att den var så billig beror på att den var lockvara vid någon elektronikkedjas invigning av en butik och han gick in en annan och oberopade deras "lägst pris garanti". Han fick tjafsa lite, bla åka till en annan affär för att ta reda på lagersaldot, men sen gav de sig.

Jag är så glad! Där kan jag ha mitt släktforskningsprogram och då blir det jätteenkelt att ha datorn med om jag ska sitta på något arkiv. Jag kan ha datorn med mig ut på spaning när jag samlar intryck, människor och miljöer. Nu ska jag köpa en bra ryggsäck/väska att ha den i också.

10 kommentarer:

  1. Super fin. Grattis! Jag fick en ganska liten när jag fyllde 50. Den får plats i en ryggsäck det är väldigt behändigt faktiskt.

    SvaraRadera
  2. en sådan däringa liten tingest ska jag också köpa, av dottern. gruvar mig bara för om det kommer att kännas trångt på tangentbordet när det är så litet!?

    SvaraRadera
  3. De jag har testat förut har varit för små, det har inte funkat med min vanliga fingerställning. Men den här har ett ovanligt stort tangentbord, 93% av ett normalt (tror jag) och det går alldeles utmärkt. Men man lär väl om sig, även på ett mindre.

    SvaraRadera
  4. Kan du skicka lite mer fakta om den lilla? Vad heter den, hur mycket kostar den egentligen, vad väger den och är den anpassad för mig med fingersättning som jag lärde mig på stenåldern? Det vill säga fingrarna vid start på asdf och jklö.

    SvaraRadera
  5. Va kul, en sån skulle jag också vilja ha. Tänk att alltid kunna ta med sig den om man vill...

    SvaraRadera
  6. Här är den, så kan ni läsa själva.

    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=499158

    Funkar jättebra med mina tassar, jag kör oxå riktigt fingersättning från stenåldern. Har fortfarande inte riktigt lärt mig att åäö inte är där tecknen ,.- är. För så stenåldrig är jag!

    För övrigt testade jag, den får plats i min handväska! Om jag inte har en bok i den.

    SvaraRadera
  7. Skulle precis tipsat om det; köp ingen separat väska utan bara ett enkelt mjukt fodral för den går ner i medelstora handväskor!

    SvaraRadera
  8. Vad smart!
    Jag har också en liten, men TUNG. Svindyr och används aldrig, jag var tvungen att köpa en större, har svårt att se på den lilla skärmen...

    SvaraRadera
  9. Vilken fin liten manick.

    SvaraRadera
  10. Vilken sötis! Grattis till din nya kamrat

    SvaraRadera