söndag 19 juli 2009

47 sekunder

Ibland när jag duschar har ingen på våningarna under mig gjort det. Lortgrisar. Det tar 47 sekunder innan varmvattnet kommer upp till mig. Och du ska inte tro att jag är förtänksam och sätter på vattnet innan jag kliver in i duschen. Nejdå, jag står där och spolar kallt-ljummet vatten på mina fötter tills de där 47 sekunderna har gått.

Man kanske skulle kunna göra en uträkning på hur lång väg vattnet tar? Om man vet hur många bar det är och hur lång tid det tar innan vattnet kommer fram. Eller, det kanske inte har något med vattentrycket att göra? Och förloras vattentryck när det måste gå uppåt, det måste det väl göra? Eller så ska jag skaffa mig något nyttigare att fundera på.

6 kommentarer:

  1. Trycket avtar helt klart. Fan att det ska vara så hopplöst att kommentera inne hos dej. Är det nåt inbyggt trollskydd du skaffat dej?

    SvaraRadera
  2. Fattar inte det heller, såg att frktjatlund hade problem häromdan med. Det är väl Murphy.

    SvaraRadera
  3. Om du visste hur många gånger jag funderat på det är med vattnet här hemma. Jag ska också ta tiden på hur lång tid det tar innan varmvattnet når badrummet. Först går det varma vattnet igenom ett förråd och sen vidare till en mindre toalett. Därefter når det badrummet för att slutligen nå köket med endast fesljummet vatten. Borde inte vattnet ta sig snabbt mellan rören? Ska det verkligen hinna bli fesljummet på den sträckan?Så du ser jag har samma problem fast vägrätt liksom.

    SvaraRadera
  4. Hehe, I-landsproblem kallar jag detta för!
    Jag bor som tur är nästan rakt ovanför pannrummet och fjärrvärmen i vår kommun fungerar perfekt.
    Hittills, peppar peppar!
    Jag skulle tro att jag får vänta ca 5-10 sekunder bara innan det kommer varmt vatten i duschen.

    SvaraRadera
  5. Jag kollade tiden nu och det tar 46 sekunder för vattnet att bli fesljummet i köket.

    SvaraRadera
  6. Haha, en sekund snabbare! Grattis! Fast det är obra att det inte är varmt. Det ska ju hålla en viss temperatur för att det inte ska växa bakterier. Legionella och grejer. *skrämmer upp*

    SvaraRadera