torsdag 2 juli 2009

En hobby

En annan hobby jag har är är att göra vin. Det var extrapris på russin så jag köpte tre kilo. När jag köper sådär mycket så undrar jag alltid om kassörskan funderar över vad jag ska ha dem till.

Först gör jag en liten förjäsning i en flaska. Lite russin, vatten och vinjäst. När den jäser fint är det dags för resten av russinen att bli blötas upp lite och sen köras i mixern. Hett vatten över och när det har svalnat så häller jag i flaskjästen, vinsyra och jästnärsalt. I två dygn får det jäsa vilt i en stor hink med lock.

Idag har jag silat bort fruktmassan och hällt vätskan på en plastdunk med jäsrör. Nu längtar jag bara efter att trycket ska byggas upp i den så jag får höra det första pluppet. Jag gillar verkligen det ljudet. Plupp, plupp, plupp, en gång i sekunden i början. En del andra får tuppjuck av det.

3 kommentarer:

  1. Vad smakar det av det sen då? Är det samma rävgift som det som finns på butelj på bolaget?

    SvaraRadera
  2. Nektar. Mumma. Buteljerad sommar.

    Nä, det smakar pekka, iaf om man som du inte gillar vin.

    xSvärmor fick en flaska äppelvin när hon var här förra gången och idag när jag pratade med henne berättade hon att hon druckit upp den. Själv!

    SvaraRadera
  3. Äppelvin låter så gott. Och det smakar liiiiite bättre än vanligt vin. Om jag minns rätt, har bara druckit det en gång, av misstag, nere i Danmark, trodde det var äppeljuice, klunkade i mej vinet bakis i Roskilde.

    SvaraRadera