lördag 25 juli 2009

Då - Nu

Lite information till er som växer upp i en tid där internet finns och där all information bara är en knapptryckning bort. Typ sl.se. Så här kunde det vara.

När jag skulle gå till busshållplatsen så fick jag antingen chansa att bussen skulle gå snart eller ha kommit ihåg att ta med en ficktidtabell som satt i ett fack vid bussens bakre dörrar. I den stod inte tider för alla hållplatser utan man fick själv räkna ut hur lång tid det tog från ändhållplatsen till ens egen hållplats.

För att förenkla tillvaron så tog jag min kamera med till busshållplatsen och tog en bild på tidtabellen på stolpen. (ja, det var ingen busskur där inte). Om jag just hade satt en ny film i kameran kunde det dröja några veckor innan jag fotograferat upp alla 36 bilderna på rullen. Man tog inte så många som man gör nu med digitala kameror när man kan radera med ett knapptryck. När filmen var slut stoppade jag den i väskan och tog den med till fotoaffären. Som hade öppet till 18. Sen dröjde det en till två veckor innan jag återigen kunde traska dit och hämta mina 36 bilder.

Bilden på tidtabellen satte jag sedan upp på insidan av ytterdörren. Sen kom vintertidtabellen....

11 kommentarer:

  1. Hahahaha inte nog med det. När jag hade hämtat ut bilderna så var minst hälften av dem suddiga. När det gäller bussar så bodde jag i ett område där bussarna gick en gång var femtonde minut så missade man en så behövde man inte vänta speciellt länge till nästa.

    SvaraRadera
  2. Oj, vad smart du var redan då!

    SvaraRadera
  3. Mea: Var femtonde minut? Det var länge emellan.

    Helena: Ja, visst var jag. :-)

    SvaraRadera
  4. Var femtonde minut är ju jättebra. Där jag bor nu går det en buss i timmen hahaha. På lördagar går det kanske max 6 bussar och på söndagar 4 varav den första går efter 13.

    SvaraRadera
  5. Mea: Jag skulle aldrig stå ut. Jag skulle känna mig ofri och kringränd. Hur står du ut?

    SvaraRadera
  6. Hahahaha! Här snackar vi nostalgikick. Jag är tillbakaflyttad till "min" busshållsplats på sjuttiotalet. Oj oj oj, det var grejer det.

    SvaraRadera
  7. Men Nilla då, du har ju sommarpaus!

    SvaraRadera
  8. Wow! Jag hade aldrig kommit på ngt så smart. Å andra sidan hade jag inte brytt mig om när den går heller. Några minuter hit eller dit stör inte mig. (Jo jag vet det stör dem jag ska träffa... :-) Men jag har blivit bättre på att passa tider.

    SvaraRadera
  9. Men jag står inte ut. Jag har ju inte körkort heller så snacka om att känna sig låst ute på vischan

    SvaraRadera