tisdag 7 juli 2009

Rörelseautopilot

Om man tänker efter så är det mycket man gör utan att tänka hur man gör det. Nu menar jag inte självklara saker som att gå och andas och inte ens att köra bil. Utan mer vardagsrörelser. Hur man utan att titta och utan att tänka tar fram saker i köket med väl avvägda och precisa rörelser. Jag vet att jag tänkte på det när jag flyttade in här, hur lång tid kommer det att ta innan kroppen rör sig vant. Tar rätt antal steg mellan möblerna, svänger i mörkret på väg till toaletten på natten.

Idag när jag skulle träna så kom jag på att nu hade min hjärna fått in snitsen på vad som är mest praktiskt och tidseffektivt i omklädningsrummet. Väskan där, ta upp ditten, häng upp datten, ta av och på kläder. Jag trivs när autopiloten är på, då kan jag fundera på annat istället.

7 kommentarer:

  1. Nu ska jag ha lite koll på det, mycket intressant. Det är väl den piloten som gör att jag inte förstår hur jag fick in saker i kylskåpet utan att stoppa in dem?

    SvaraRadera
  2. Kan ju vara Jämmersnok som är piloten!

    SvaraRadera
  3. Fast ibland blir jag lite skrämd. När jag har kört bil från mina päron och hem och inte minns riktigt vad som hänt, om ngt hänt på vägen hem.

    SvaraRadera
  4. Och den där piloten som stoppar in en hel chokladkaka i munnen på en, fast man bara skulle ha en bit...

    SvaraRadera
  5. Jag är väldigt ekonomisk av mig. Speciellt när det gäller rörelser. Lyfter mina fötter minimalt när jag går och snubblar ofta över oväntade ojämnheter.
    Kör jag bil vrider jag på huvudet för att kolla döda vinkeln, men efteråt kan jag komma på att jag nog inte tittade. Bara vred på skallen.

    SvaraRadera
  6. Det där tänker jag mycket på eftersom jag jobbar med barn som har svårt med att få till automatiserade rörelser. Då märker man vilken möda det är när det inte fungerar. Det som vi sällan ägnar en tanke är något väldigt fantastiskt och komplext.

    SvaraRadera
  7. Just det där som frktjatlund skriver om, det känner jag igen - ibland gör jag den inövade rörelsen, men inte det som hör till. Eller iallafall minns jag inte det momentet för det var alltför inövat.

    Men, annars så håller jag med. Det är verkligen skönt när vissa saker bara flyter utan att man behöver engagera sig i dem...

    SvaraRadera