söndag 19 juli 2009

Filmtrög

Jag upptäckte just ett ord jag inte hört förut. Filmtrög. Jag är med på en ställe som heter Filmtipset för att jag tittar så väldigt lite på film och behöver bli inspirerad. Man får betygsätta de filmer man sett och med det som utgångspunkt ser man hur mycket man "borde" gilla en viss film med hjälp av färgmarkeringar. De har även filmerna som går på teve listade. Nåväl, jag läste lite recensioner där och någon skrev att han var just filmtrög. Så bra! För det är precis det jag är. Jag fattar inte så bra. Vilka som är på vems sida, varför de gör så och hur det hänger ihop. Om någon är dubbelagent eller byter sida så blir jag helt förvirrad. Jag tycker slagsmål och blod är ointressant och är i största allmänhet inget trevligt sällskap i filmsoffan. Jag är nämligen filmtrög!

Mitt relativa ointresse gör också att jag inte kan namn på skådespelare. En gång såg jag en film hemma och berättade om den på jobbet. Förklarade handlingen och sa att han som hade huvudrollen såg ju rätt bra ut. Då hördes ett samfällt skri från mina kollegor Meh! Det var ju Kevin Costner! Jaha!

Eftersom jag ser så lite film är jag inte så härdad. Jag verkligen hoppar till när något oväntat händer. Jag blundar om det blir äckligt. Jag gråter när det är sorgligt. Jag skrattar ibland på olämpliga ställen för att jag har sett något som jag tycker är kul. Synd att ingen annan såg det bara.

I går gick Memento på teve. Den såg vi, C och jag. Jag tyckte den var bra och vi kompletterade varandra, hon fattade en del och jag en del annat. Och ingen av oss blir störd av att den andre pratar heller.

Undrar om jag ska se på film idag med?

11 kommentarer:

  1. Vi kanske skulle se en film ihop då. Du förstår inte handlingen och jag som har en tendens att se filmer flera gånger har problem med att hålla tyst om handlingen andra gången jag ser den. Möjligheten finns visserligen också att du endast råkat ut för obegripliga usla filmer.

    SvaraRadera
  2. Det gör vi! Fast du får inte säga för mycket om vad som ska hända innan det hänt förstås. Men det är bra med någon som fattar.

    Och visserligen har jag sett konstiga filmer som Mulholland Drive och så, men de flesta jag ser är vanliga filmer. Men få.

    SvaraRadera
  3. Jag är gift med en riktig filmtorsk, så det mesta vi ser i form av rörliga bilder är film. Mementa var en film som vi var tvugna att backa lite i för att hänga med.

    SvaraRadera
  4. Vadå backa, den gick ju baklänges redan! :-) Jo, den var lite knepig, men på ett trevligt sätt. Det blev roligt att diskutera hur vi tänkte om det vi såg. Dottern har lite snabbare uppfattningsförmåga än jag, det märktes.

    SvaraRadera
  5. Här sitter en till som verkligen inte kan mycket om filmer!
    Jag minns inte vad filmer heter, vilka skådespelare som varit med, vilken musik som var tema...urusel är jag. Det beror nog på att handlingen inte tilltalar mig, det får inte vara en massa skjutande och mord, dubbelagenter, trippelagenter och grejer.

    MEN
    Det finns en del höjdare:
    Forrest Gump
    Broarna i Madison County
    Pretty Woman
    Höstlegender
    Mycket väsen för ingenting (med Emma Thompson!)
    Mycket njutbara allihop!

    SvaraRadera
  6. Två av dem har jag inte sett, inte som jag minns iaf. Höstlegender och Mycket väsen för ingenting. Lägger till dem på önskelistan, tack för tipset! :-)

    SvaraRadera
  7. Mycket väsen för ingenting är en filmatisering av Shakespeares pjäs med samma namn, en underbar film!

    SvaraRadera
  8. Äsch, glömde skriva att huvudrollen i Höstlegender är Anthony Hopkins. Sevärd, näsdukar rekommenderas.

    SvaraRadera
  9. Tack för ditt tips inne hos mig...*bugar* Jag ska definitivt kolla upp det! //Annelie

    SvaraRadera
  10. Håller med Marskatten om Höstlegender. En mycket bra film med under natur. En mycket duktig Hopkins och en väldigt snygg Brad Pitt

    SvaraRadera
  11. Äntligen har jag ordet. Filmtrög. Jag kommer heller aldrig ihåg namn och titlar. Helt hopplös! Häromdagen såg jag Lars and the Real girl. En ovanlig, sorglig men ändå rolig på ett märkligt sätt film.

    SvaraRadera