söndag 2 augusti 2009

Älskade svärmor!

Hon är helt fantastisk, min fd svärmor. Men jag vägrar att kalla henne fd, hon är lika mycket nu som då.

Hon är 84 och mitt på dan idag fick jag sms från henne om vi inte ville äta också när vi ändå skulle komma och plocka bär. Och jag kan inte hjälpa att tycka det är ballt med en som är i hennes ålder som skickar sms. Dessutom får man inget svar om man ringer vissa förmiddagar i veckan, då är hon och spelar poker.

Skälen till att hon är så betydelsefull för mig är nog två. Det ena är att eftersom jag inte haft någon egen mamma så har fått ta en större roll än vad som är vanligt. Med stöttning under graviditeter, barnvaktande och annan support. Det andra är att hon är en osedvanligt härlig person. Fri från fördömanden, har ett stort hjärta, är rolig och tuff. Jag kan säga precis vad som helst till henne.

Vi hade en liten svacka precis när vi skilt oss, hennes son och jag. Jag tror det tog ett tag för henne att acceptera det och så tror jag hon fick lite lojalitetsproblem med tanke på att mitt x har en ny fru. Att hon kände att hon måste vara solidarisk med henne. Men det gick över, tack och lov. Jag åkte helt enkelt dit en dag och ringde på dörren med en blomma i handen och frågade om den gick att byta mot en kopp kaffe. Och så var allt som vanligt igen.

Så nu är magen mätt och vinet uppdrucket, röda vinbär och svarta vinbär och krusbär står i kylen. Jag har kramat hennes numera så tunna kropp hejdå och mitt hjärta är fyllt av värme.

5 kommentarer:

  1. Verkar vara en liten dam med krut i. Skönt att ni har haft och kan fortsätta ha ett bra förhållande mellan er. Har ni stått så nära varandra så ska det fortsätta tycker jag även om hennes son är omgift.

    SvaraRadera
  2. Så himla skön! Både hon och er relation!

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt initiativ från din sida Maj och så underbart att hon tänkte ett varv till.

    SvaraRadera
  4. Glömde en grej, fan vad skönt att jag slipper peta in underliga ord nu mer, kommentarerna bara rasslar in.

    SvaraRadera
  5. Jag tog bort det när jag hörde att det var många som hade problem med kommentarerna, bra att det hjälpte!

    SvaraRadera