fredag 14 augusti 2009

Ro

I eftermiddags fick min själ lite ro. Efter jobbet åkte jag till min favorithandelsträdgård, inte för att handla utan för att njuta. Tog ett varv bland växterna och lät ögon och luktsinne få sitt. Det är ett lugnare tempo så här på eftersommaren, inte så sprängfullt med blommor och inte så mycket folk. Ljung. Astrar. Sommarnattljus. Daggsalvia. Kärleksört.

De har en servering och när jag hämtade mitt kaffe mötte jag en kompis och hennes man. Eller en kompis och hans fru. De hade fikat klart men vände och satte sig igen när jag kom. Vi småpratade länge. När de gick tog jag fram boken och läste en stund, solen värmde gott, det var precis lagom varmt.

I växthuset stannade jag för kompisen hade ingen kamera med och hade bett mig ta en bild på påfågelsögat. Först såg jag bara nässelfjärilar, men sen upptäckte jag påfågelsögat. Som vanligt försvinner världen runt mig när jag tar bilder. Jag struntar fullkomligt i om jag ser bisarr ut där jag i en konstig ställning lutar mig in mellan blommorna och står blick stilla och väntar.


Utanför finns en grässlänt och ett trädäck med stolar. Där satte jag mig och tog återigen upp boken. Njöt av solen och doften av mylla och skörd.

På vägen hem var molnen på himlen så vackra att jag körde till en höjd i närheten och parkerade. Gick upp och tog en mängd bilder på molnens skådespel. I fjärran mullrade åskan. Precis när jag kom hem föll de första tunga regn- dropparna.

7 kommentarer:

  1. Du beskriver dina dagar med sån harmoni. Känns lugnt att läsa, lugnt att föreställa sig och jag kan bara ana hur fridfullt det borde kännas efter att ha upplevt det. Dessutom var påfågelsögat enormt vacker

    SvaraRadera
  2. Du skulle ha sett hur lugnt jag körde därifrån. Faktiskt så går jag ner i varv något otroligt av den där sortens upplevelser.

    SvaraRadera
  3. Men jag får ingen ro, jag måste fråga, vilka mötte du, en kompis och hennes man, eller en kompis och hans fru? Eller var det två par? Är det här ett kontrollbehov som ska tillfredsställas? Hmm, skit i frågan.

    Vilka härliga dagar ditt liv består av Maj, PUNKT!

    SvaraRadera
  4. Jag tror inte det är kontrollbehov, jag tror det är behov av att se den inre bilden rätt.

    Det var ett par. Jag är mest kompis med henne. Men jag är kompis med hennes man i ett annat sammanhang. Därav den krypiska formuleringen.

    SvaraRadera
  5. Aha, det kändes skönt, det var samma par men relationsmässigt kan de betraktas på två sätt. Ett tredje också för du stötte även på två vänner som i sin tur hade en relation med varandra.

    Det kändes rätt bra att du skrev så där, jag vill förstå hela sammanhanget, det stämmer, låter mycket bättre än jag har kontrollbehov.

    När kommer kroppsinlägget, närmar det sej?

    SvaraRadera
  6. Det kommer en dag när det är lugnt och jag är beredd! :-)

    SvaraRadera
  7. Mmmm. Vilken vacker bild!

    Både den du tog och den du målade upp.

    SvaraRadera