måndag 3 augusti 2009

Saftkokningslektion

Nu har vi kokat svartvinbärssaft, rödavinbärssaft och eftersaft. Det är roligt att göra det med ett vuxet barn, det finns en chans att hon kommer komma ihåg något av det i alla fall. Och så är det roligt när jag ser hennes blick där hon undrar om jag blivit vansinnig när jag säger att hon ska lägga flaskorna i ugnen!

Vi hade kastruller, byttor, trattar och silställningar överallt i vårt lilla kök men nu är det uppröjt och saften paraderar så fint på bänken.

Och så har hon lämnat sin Spotify öppen på min dator, det är roligt att lyssna på musik som jag själv inte valt men ändå gillar.

2 kommentarer:

  1. Åh eftersaft! Nu blir jag fånig, nostalgisk och lite tårögd. (det sista kan bero på vinet) Men min mormor som saftade allt som gick och safta gjorde den underbaraste eftersaften, kräm blev det till slut vill jag minnas. Eller så är jag bara glömsk.

    SvaraRadera
  2. Det har du rätt i, kräm kan man göra av den också. Och jag tror att just eftersaft är något man måste lära sig av någon att göra, tror inte jag har sett några recept som föreslår det. Det är väl våra mammors/mormödrars strävan att ta rätt på allt som skapat den.

    SvaraRadera