söndag 30 augusti 2009

Bokmärken

Jag är en bokslukare och med det intresset kommer även intresset för bokmärken. Ett antal har passerat revy mer eller mindre obemärkt men några minns jag med glädje.

Det vackra pappersbokmärket, köpt i set om tio i Florens. Intrikat målat och med texten Buon Libro - Buon Amico.

Ett plastat bokmärke med tofs och en ängel som motiv. Det fick jag av S i julklapp och det var min bästa julklapp det året.

Nu använder jag någon av de två på bilden. Den högra har just fått sig ett bad och ser lite tufsig ut. Men jag tvättade försiktigt och såg till att han inte hade ansiktet under vatten för länge. Jag har ju erfarenheten av att tvätta barnens gosedjur. En gång gjorde jag misstaget att torktumla ett... Han blev så mjuk och fin men ägaren tyckte helt klart att det måste ha varit en traumatisk upplevelse för Gose-gos.

Något jag verkligen skulle vilja ha är egna ad libris. Alltså ett helt eget motiv som på något sätt symboliserar mig förutom mitt namn. Jag var in i en bokhandel en gång och frågade om de hade ad libris men fick ett fiollådeutseende till svar.

5 kommentarer:

  1. Jag köpte bokormar på en bokhandel i London. Ett helt gäng, nu finns det två kvar. Jag gillar dem så mycket att jag nästn inte vågar använda dem. Knäppt. Men de finns inte att köpa så jag kan inte komplettera om jag tappar bort alla.
    Mina föräldrar hade ett eget exlibris som min pappa ritat. Du kan förmodligen ganska enkelt rita ett och sedan tryck ut själv på självhäftande papper eller be någon firma.

    SvaraRadera
  2. Om jag bara kunde rita!

    Dina bokormar låter häftiga, jag kan se dem framför mig där de slingar sig över boksidan.

    SvaraRadera
  3. Jag är en slit-och-släng-människa, som mest köper pocket. Istället för bokmärken gör jag hundöron enligt ett system så jag vet vilken sida jag stannat på. Det funkar utmärkt. För mig.

    SvaraRadera
  4. Jag har helt rätt och slätt bokmärken. Änglar - sådana man samlade på som barn, du vet.

    Kanske kommer det en liten bild om det på min blogg. Vi får se... ;)

    SvaraRadera
  5. frktjatlund: System för hundöron låter intressant! Inte för att jag skulle använda det men för att det är roligt med folk som är praktiska.

    Anna: Justja, det är egentligen de som ÄR bokmärken.

    SvaraRadera