onsdag 19 augusti 2009

Min breda käft

I mångt och mycket har jag lärt mig att hålla tyst. Jag har annars väldigt kort väg mellan hjärna och mun och alldeles för få hinder på vägen. Snabbtänkt och slagfärdig. Så ibland pratar munnen innan hjärnan är riktigt inkopplad. Det är inte alltid helt lyckat, det är mer än en groda som hoppat ur min mun. Lika ofta är det vansinningt roligt och bryter många isar. Jag har blivit bättre med åren. Men idag var det visst dags igen. Var lite upprymd för vi hade haft utrymmningsövning och det ger lite extra adrenalinpåslag. Det är lite häftigt att se flera hundra människor trava iväg. Nu skulle vi utvärdera övningen och in på mötet steppar nån Europachef av något slag. Helt oväntat. Har aldrig sett människan förut. Man, kostym, slips, vårdad engelska med skotsk accent. Trevlig. Han tittar runt och ser att vi alla sitter och äter vår "belöningsglass" och frågar om inte han också kan få en. Då blev det helt plötsligt gaspådrag och inga hinder hos Maj som glatt säger: You have to earn it! Skrattåskan dundrade i rummet och min hjärna kopplades in igen med ett vroooom. Men han skrattade lika mycket själv och tog i hand för att få veta vem jag var. När han hade pratat klart vände han sig till mig och frågade om han hade förtjänat en glass nu. Och det hade han.

Ska aktualisera ordspråket Tyst min mun så får du socker igen, kanske måste skriva det på en lapp.

11 kommentarer:

  1. Men det var väl en rolig isbrytare? Bokstavligen också om vi ser norskt på det hela hahahaha

    SvaraRadera
  2. Jo, det blev ju det. Men det hade lika gärna kunnat gått åt skogen, om han inte hade haft humor.

    SvaraRadera
  3. Nejmen nej! Jag tror absolut att han tyckte tvärtom - att det var lite skönt att någon vågade tilltala honom och skoja lite och inte bara vara tillknäppt och korrekt.

    Så, jag tycker absolut inte din mun behöver något socker!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker helt enkelt att din mun är värd lite socker, för den härliga kommentaren... ;)

    SvaraRadera
  5. Säger som Anna, ge din mun socker för alla braiga (finns inget sånt ord enligt min dotter) kommentarer.

    SvaraRadera
  6. Braiga är ett utmärkt ord, vare sig det finns eller ofinns. Hälsa henne det! :-p

    För övrigt blir det inget socker för jag har borstat tänderna!

    SvaraRadera
  7. Ja de där övningarna är lite happening. Gick det bra med det svåra ordet? =)

    SvaraRadera
  8. Excepted? Texten är omgjord så jag behöver inte förväxla det med expected längre. :-)

    SvaraRadera
  9. Här är en till.
    Slänger ofta ur mig dråpliga kommentarer för att vara rolig. Ibland funkar det haha

    SvaraRadera
  10. Suger på det hela lite. Är det alltså så anmärkningsvärt att en kvinna fäller en inte särskilt upphetsande, men snabb och välfunnen kommentar, till en man i överordnad ställning? För det var ju vad det handlade om, inte att det du sa var så roligt så att skrattåskan dundrade. Och fick dig att fundera på att skriva den där lappen. Gör inte det! Fortsätt öppna munnen även för herrar i kostym och slips!

    Som du beskriver händelsen är den bara uttryck för unken könsmaktordning. Hade en man fällt samma kommentar hade den väl utlöst några införstådda herrskrockanden och förtjusta damfnitter, typ.

    SvaraRadera
  11. Nja, för min del är det nog mer frågan om att jag försöker hyfsa mitt eget beteende. Det har inget med kön och makt att göra utan det är min allmänna förmåga att kläckar ur mig saker, mer eller minde välbetänkt. J

    SvaraRadera